هنوز «شهرزاد»، قصهگوي شبهاي زمستاني است
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۰۸۹۷
خبرگزاري آريا - روزنامه شهروند - پولاد امين: زياد از آن روزها دور نشدهايم؛ که مردم و البته «شهرزاديها» غرقه در جو، محبوبيت شگفتانگيزي که با موفقيت شگرف بخش اول سريال شهرزاد حاصل آمده بود، براي انتشار سري دوم اين سريال روزشماري ميکردند. آن روزها همه چيز طعم و بوي شهرزاد ميداد و همهجا پر از شهرزاد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گذشته از فروش تمام خردهريزهاي زينتي و آرايشي مورد استفاده در سريال در سايتهاي ريز و درشت اينترنتي؛ گمانهزنيهاي پي درپي رسانهها، شايعات پشتسر هم درباره بازيگران جديد و بازيگران حذفشده، پيشبينيهايي درباره روند ادامه داستان و البته حدس و گمانهاي رسانههاي زرد درباره جايگاه و موقعيت جذاب شهرزاد در مثلث عشقي جسورانه سريال؛ همه و همه عطش عجيبي را موجب شده بودند که بازتابش را در انتظار بيسابقه مردم براي تماشاي ادامه داستان پر اوج و فرود شهرزاد ميديديم. جو غريبي بود.
بيسابقه و نويدآفرين؛ که به نحو طعنهآميزي در نقطه مقابل سکوت و سکون حاکم بر فضاي پيرامون سريالهاي تلويزيوني، وادي هنرهاي نمايشي اين ديار را با گزينهاي بديل تلويزيون رسمي کشور قرار داده و در واقع نسخه موفقيت ميپيچيدند. امروز با اينکه زياد از آن روزها دور نشدهايم و درحالي که ميشود گفت؛ در موقعيتي مشابه آن روزها به سر ميبريم، اما ديگر نشاني از آن عطش و انتظار عمومي نيست؛ و در شرايطي که چند هفته از پايان سري دوم شهرزاد ميگذرد و رسانهها خبر از تاريخ قطعي انتشار اولين قسمت از سري سوم سريال ميدهند، اما ديگر اين خبر خواهان و خوانندهاي ندارد. اين کمتوجهي درحالي رخ ميدهد که در نگاهي منصفانه شهرزاد با شکست آنچناني و بزرگي نيز مواجه نبوده است. حداقل اينکه ميشود گفت؛ اگر هم شهرزاد سري دوم نتوانست محبوبيت سري اول را استمرار بخشد، اما باز هم با هر متر و معياري ميشود آن را بهترين سريال ساختهشده در اين مرزوبوم حداقل در ١٠سال اخير دانست.
صعود و سقوط
وقتي اواخر بهار امسال بالاخره بعد از کلي تشنگي جمعي، انتظار فصل دوم شهرزاد وارد شبکه نمايش خانگي شد؛ اگرچه در نخستين قسمتها کمجانتر از آن نشان داد که بتواند رضايت تماشاگراني را که ماهها انتظار براي تماشاي جديدترين قسمت آن را تحمل کرده بودند، جلب کند، اما به هرحال هنوز در قسمتهاي آغازينش آنقدر جذابيت داشت که گمان نرود در قسمتهاي بعدي ريزش آشکاري خواهد داشت. يادم است همان زمان هم نوشتم که در فصل اول کيفيت شهرزاد در تمام جوانب نمايشي و روايي چنان بالا بود که هرگونه عقبگردي در سري جديد نميتوانست تاثيري سريع روي تعداد تماشاگران بخشهاي آتي داشته باشد.
در حقيقت شهرزاد در سري دوم انتشارش نان استانداردهاي جديدي را ميخورد که در زمينه سريالسازي به وجود آورده بود. ادامه مسير بدطالعي شهرزاد، اما سريال را با سرعت زيادي به سوي سقوط رهنمون شد. شهرزاد که فصل اول را با موفقيتي بيسابقه و چشمگير به پايان رسانده بود؛ از همان نخستين روزهاي توليد تا پايان نمايش آخرين بخشهاي فصل دوم بيش از اينکه کمافيالسابق با جذابيتها و کيفيتش رسانهاي شود، به واسطه دستوپنجه نرمکردن با حاشيههاي ريز و درشت پرشمارش خبرساز شد؛ و اين ميتوانست در حکم تير خلاصي بر اين سريال باشد؛ که به نظر ميرسد اين اتفاق افتاده و اين تير شليک شده است.
شهرزاد ٣
بياييد داستان را مروري ديگر کنيم: ما يک سريالي داشتيم به نام شهرزاد؛ که فصل اولش با موفقيت تام و تمام و درحالي که رکوردهاي جديد پرشماري را از نظر تعداد و ميزان رضايت بينندگان به ثبت رسانده بود، به پايان راه رسيد؛ و به همين دليل هم گفته شد که قرار است فصل دوم آن ساخته شود؛ که شد، اما در اين فاصله رخدادهايي مانند دستگيري يکي از تهيهکنندگان سريال به اتهام فساد مالي و شايعات و مسائلي ديگر که بيشترشان نظر به حواشي داشتند، خود اين سريال را زير سايه قرار دادند؛ و تأثير اين رخدادها را نيز خيلي زود ديديم؛ که چگونه سريالي که چنان موفقيتي به دست آورده بود، ناگهان موضوع کمپينها و...
قرار گرفت و شهرتي سوء پيدا کرد. شايد به همين دليل هم باشد که وقتي روز گذشته خبرگزاري ايلنا اعلام کرد که «دوشنبههاي شهرزاد با عرضه قسمت اول از فصل سوم اين سريال پرمخاطب، نهم بهمنماه از سر گرفته ميشود»، اين خبر آنگونه که انتظار ميرفت، بازتاب پيدا نکرد. سکون و سکوت پيرامون اين خبر وقتي بهتر قابل درک ميشود که تأثير آن را با تأثير انتشار خبر مشابه اعلام تاريخ انتشار سري دوم اين سريال مقايسه کنيم. به هرحال در ادامه گزارش ايلنا آمده بود که فصل سوم سريال شهرزاد که به کارگرداني حسن فتحي و تهيهکنندگي سيدمحمد امامي در بستري عاشقانه و تاريخي روايت ميشود، از نهم بهمنماه در قالب نمايش خانگي و نمايش آنلاين توسط شرکت تصويرگستر پاسارگاد منتشر ميشود.
ما و سريالهاي ترکيه
اين را نميتوان کتمان کرد که شهرزاد ٣ را نميشود با سري اول شهرزاد قياس کرد. شهرزاد اول که اين قلم آن را به آشتيکنان تماشاگر ايراني با سريال ايراني تعبير کرده بود، در ادامه راهش به جايي رسيد که حالا در سري سومش، با وجود تمام قدرت و قوت و جذابيت سريال که هنوز هم يک سر و گردن از ديگر سريالهاي ايراني بالاتر نشان ميدهد، نميتواند حتي يکسوم برانگيزندگي نخستين سري را براي تماشاگران داشته باشد و اين دليل دارد.
شهرزاد از اينرو که داستاني کمتر گفته شده را روايت کرده بود؛ از اينرو که توانسته بود بستر تاريخي و مکان و زمان وقوع داستان را در روايت داستانش با بدنه داستان پيوند بخشد؛ از اينرو که روايت باورپذيري ارايه داده بود و از اينرو که شخصيتهايش آشنا، ملموس و جذاب و البته باورپذير بودند، موفق شد. موفقيتي اميدبخش براي هر آن کسي که دنبال نسخهاي براي مقابله با ميزان نفوذ سريالهاي کلمبيايي و کرهاي در جامعه بود.
آن روزها به نظر ميرسيد بسان ترکها که در سريالهايشان تماشاگر را چهارصد قسمت با کاراکترها همپا و همراه ميکنند، شهرزاد نيز خواهد توانست به اين خواسته برسد؛ بهخصوص که عطش عمومي براي تماشاي سرنوشت شخصيتها، ساخت سريهاي بعدي را براي سازندگان منطقي و سودآور جلوه ميداد و به اين دليل ميشد مطمئن بود که تا روزي که تماشاگران مايل باشند، داستان شهرزاد نيز ادامه خواهد داشت و قصه اوليه با کاشت کاراکترهاي جذاب اين پتانسيل را نيز در خود داشت. آن اميد ايجادشده اما، کوتاهزماني بعد از انتشار نخستين قسمتهاي سري دوم به نااميدي رسيد. آن هم به نحو طعنهآميزي به دست خود سازندگان اين سريال.
يعني اگر دهها دشمن عامدانه در تلاش براي چيدن پر و بال پرواز شهرزاد هزار راه را ميآزمودند، به اندازه حسن فتحي و نغمه ثميني در اين راه توفيق نمييافتند. گذشته از حواشي مالي و افشاگريها و کمپينها و... شهرزاد چوب تغييرات بياندازهاش را در سري دوم خورد. درحاليکه همانگونه که گفتم سريالهاي ترکي چندصد قسمت داستان يکسري کاراکتر محدود و معدود را ادامه ميدهند، اينجا انگار چنين روايتي براي نويسندگان و کارگردانان کسر شأن دارد؛ يا اينکه آنها خود حوصلهشان از آفريدههاشان سر ميرود.
چنين شد که سري دوم کاملا از عوامل و عناصر محبوب سري اول تهي شد. داستان عشق شهرزاد و قباد از بين رفت؛ يا بهتر است بگوييم به حاشيه منتقل شد و در عوض شخصيت نچسب و تخت و آزارنده فرهاد برجسته شد که با هر متر و معياري يکي از شخصيتهاي الگوي سريالهاي دست چندم تلويزيون بود تا يک کاراکتر قدرتمند جذاب. جذابترين کاراکتر يعني بزرگآقا به هر دليلي حذف شد؛ که اين نيز در ايجاد تغيير در فضاي عمومي سريال موثر بود. در عوض يکسري شخصيت ديگر به کار اضافه شد؛ کاراکترهايي با بازي رضا کيانيان، آتنه فقيه نصيري، امير جعفري و رويا نونهالي؛ که با اينکه نميشود گفت کاراکترهاي بدي بودند، اما اين را کتمان نميشود کرد که بيارتباط با قسمت اول بودند. در حقيقت حسن فتحي با اين کار يک گسست آشکار را از سري اول سريال رقم زد و به جاي اينکه جذابيتهاي آن را استمرار بخشد؛ راهي را از آغاز پي گرفت که در شرايط موجود سريال ريسک بود. ريسکي که درنهايت چندان جواب نداد و شايد به اين دليل باشد که در خبر اعلام تاريخ انتشار سري سوم شهرزاد به اين نکته نيز اشاره ميشود که داستان آن، ادامهاي بر ماجراهاي عاشقانه دو فصل قبل خواهد بود.
بازگشت
به نظر ميرسد شهرزاد در سري سومش قرار است راه سري اول را پي بگيرد؛ اين را سيدمحمد امامي، تهيهکننده سريال هم به تلويح ميپذيرد، وقتي اعلام ميکند: معتقدم فصل سوم به لحاظ داستاني هماني است که مردم دوست دارند. درواقع تم عاشقانه مشابه فصل اول به فضاي کلي سريال بازميگردد. امامي البته در اين بين افت سريال در سري دوم را قبول ندارد، اما وعده اصلاح مسير را در سري سوم ميدهد: اگر فصل اول و دوم شهرزاد را در معيارهاي مختلفي با يکديگر مقايسه کنيم، اين فصل افت نداشته است. بههرحال بعضيها از کار خوششان آمده، بعضيها هم دلشان ميخواسته اتفاق ديگري بيفتد، اما نيفتاده است. البته اين اتفاقها يکشبه رخ نميدهد بلکه با استفاده از برخي نظرات که در قالب درست داستاننويسي قرار ميگيرد، برخي رويدادها رخ ميدهد که مخاطبان ميخواستهاند. ضمن آنکه بايد بگويم ترکيبي از نظرات درست مخاطبان با همراهي تيم نويسندهها را در فصل سوم ميبينيم.
ديگر نکتهاي که سيدمحمد امامي مطرح ميکند، اما مهمترين چيزي است که در مورد شهرزاد ميتوان گفت: خوشحاليم رقيب خودمان شدهايم و با فصل اول مقايسه ميشويم. بههرحال فصل اول شهرزاد يک پديده در نمايش خانگي بود. درباره فصل دوم هم بايد بگويم که از لحاظ ريتم، بازيها و مابقي شاخصهها امتياز بالايي ميگيرد. باور کنيد که سري دوم ساختن خيلي کار سختي است و حفظ موفقيت از رسيدن به خود موفقيت کار سختتري است.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۰۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پخش سریال پژمان پس از گذشت یک قسمت از آن از شبکهی آیفیلم متوقف شد.
سریال پژمان برگرفته از زندگی پژمان جمشیدی پس از پایان فوتبال اوست. نویسنده این سریال پیمان قاسمخانی و کارگردانی آن بر عهدهی سروش صحت است.
بازیگرانی همچون پژمان جمشیدی، سام درخشانی، بیژن بنفشهخواه، بهاره رهنما، ویدا جوان و… در سریال پژمان ایفای نقش کردهاند. پخش سریال پژمان به دلیل همزمانی با سالروز شهادت امام صادق به مدت یک شب متوقف شد و از امشب دوباره پخش خواهد شد.
۲۴۵۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903139